Tilbage til Menu
Min Fæstning og Tilflugtssted
af Josef Prince

Jeg vil sige til Herren: "Han er min tilflugt og min fæstning; min Gud, på ham vil jeg stole på."
Salme 91:2.

Hvad siger du om Herren i dag? Hvis du siger, at han gav dig de problemer, du er i lige nu, eller en sygdom for at lære dig ydmyghed, er det tid til at ændre, hvad du tror om ham. Hvis du virkelig tror på, at Gud er ophavsmanden til dine problemer, ville du så virkelig løbe til ham for at få hjælp?

Min ven, lad os være som salmisten, der sagde: "Jeg vil sige til Herren: Han er min tilflugt og min fæstning; min Gud, på ham vil jeg stole på'."

Det hebraiske ord for "tilflugt", machaceh , henviser til et ly mod storme og fare. Dette krisecenter er som de bunkere, som mange jøder har i deres hjem i Israel i dag for at beskytte dem mod angreb i mindre omfang. I overført betydning, når du siger, at Herren er din machaceh , erklærer du også, at han er dit håb.

Herren er også din fæstning. På hebraisk er ordet, der bruges for "fæstning", matsuwd . Det refererer til et slot eller højborg, et sted for forsvar og beskyttelse mod store angreb. Er det ikke et smukt billede? Uanset hvad du måtte gennemgå lige nu, kan du erklære, at Herren er dit tilflugtssted og din fæstning – din beskyttelse i både små såvel som store angreb.

Måske har du ikke sagt, at Gud står bag dine problemer. Måske siger du slet ikke noget om Herren. Måske virker Gud langt væk, og du føler dig afskåret fra ham.

Hvis det er dig, kan jeg så opfordre dig til at tage en pause i dag fra alt, hvad du har på din travle huskeliste, og simpelthen tage dig tid til at dvæle i hans søde nærvær? Gud er ikke fjern; nogle gange er vi bare for distraheret til at høre hans stemme eller fornemme hans kærlige tilstedeværelse.

Tag et øjeblik og se dig selv i hans hemmelige sted. Bliv under hans skygge. Nyd hans gunst. Modtag hans visdom. Og find hvile for din urolige sjæl. Følelsen af at være fjern fra Gud er kun en følelse, intet mere. Han har lovet i sit ord, at han aldrig vil forlade dig eller svigte dig (Hebr. 13:5).

Vor Herre Jesus betalte for, at du fik adgang til Guds konstante nærvær. Ved korset råbte han: "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?" da Gud vendte ham ryggen (Matt. 27:46). Han tog vores plads og blev afvist af Gud, da han bar vores synder, så vi i dag kan tage hans plads i Faderens konstante nærvær og tage ham som vores tilflugtssted og fæstning.

Til Dag 34
OP